Saturday, October 08, 2005

Blogging From Uni

Hari ni saturday, so aku telah menyerahkan kerja menjaga anak2 pada wife aku. At last aku ada jugak masa untuk buat major research & case study aku tanpa gangguan. Jadi aku ambik keputusan nak pergi library hari ni. Ni sekarang ni kepala aku tengah macam nak meletup dan mata aku naik berpinar2 (specticles baru daa..). Jadik untuk mengembalikan semula kekenyalan kepala aku yang dah nak meletup ni aku ambik kesempatan mem"blogging" dari library.
Nak cerita yang sebenarnya yang semalam aku ambik specticles aku yang dah siap kat OPSM Wollongong. Ape keslah Australia ni ... inilah harga specticles yang paling mahal aku pernah bayar ... $574.00, atau RM1636 lebey kurang. Spec cekai ajek ... kalau aku buat kat mesia dah sure dapat 2 bijik oakley ... bukan 1 tapi 2 oakley! itulah dia .. yang mahalnya lenses. breakdown dia macam ni:-
1. eye test $60.00
2. frames $135.00
3. lenses $679.00
Apekebende mahal sangat lenses tu!!! optomerist tu kata sebab nak kena grind dululah itulah inilah ... dalam hati ape punya kelentonglah, aku ingatkan nak kena buat special mixtures ke mende2 lah... chet!! kalau kat mesia aku budget paling mahal pun aku kena ketuk dengan the same fames and lenses pun RM600. Lepas aku pikir2 balik barulah aku terpikir yang labour cost di Australia ni memang mahal. Bayangkanlah orang indon yang kerja petik jamur (cendawan in indonesian) pun gaji dia $15 perhour! hahahahaha tu baru petik jamur ... kalau petik gitar??? hahahahaha Kalau sanggup kerja kontrak buat bangunan tu boleh dapat $40 perhour. Aku ingat lagi dulu masa aku kerja kilang kat UK berapalah sangat yang aku dapat .. as low as GBP2.00 sejam, kalau in AUD .. lebih kurang $4 sejam kot. Masa kat mesia dulu aku keje kilang pun cuma RM350 sebulan. Itu yang optomerist (eh betul ke ejaan ni?) charge $60 dalam masa tak sampai setengah jam .... 20 minit kot. Patutlah barang2 bukan mentah kat sini terlalu mahal bandingkan Malaysia, and even UK!!!
oklah better get back to my work now.
chiow

0 Comments:

Post a Comment

<< Home