Sunday, June 26, 2005

Nikmatnya Term Break!!!!

Jumaat minggu lepas aku berjaya menutup tirai 1st term aku di Wollongong. Untuk final, aku takde exam ... aku kena hantar thesis aku aje. 3 subjects, and each one of it kena buat thesis 6000 words, so in total 18000 words aku kena buat. Wednesday 15th June aku hantar 2 thesis: Introductory Forensic Accounting & Fraud and Failure. The first to aku buat on the "Reformation: The effects and consequences of the fraud and financial statement manipulation towards the corporate governance and regulatory framework" - aku kupas tentang corporate failure in Malaysia (RENONG,TRI & Perwaja), Australia (HIH insurance, OneTel) USA (ENRON & Worldcom) dan the regulatory & Corp Governance revamp in Malaysia, OZ & US. For the later topic aku buat research on BARINGS. Kes lama tapi menarik sebab banyak factor which leads to the colapse of the World's Oldest merchant bank. Aku explain the Modus Operandi, the reasons of the collapse dan try relate dengan Fraud theory (fraud diamond, triangle etc). On Friday lak aku hantar satu lagi research aku on the Role of auditor: a watch dog or a bloodhound (HIH case).

On saturday aku konon2 nak renew REGO untuk kete aku (macam road tax kat mesia). Pergi hantar inspection, sementara tunggu inspection pegi bayar insurance. Bila sampai balik kat tempat inspection tu tak lepas pulak!!!!. kena repair banyak mende ... exhaust bocor, absorber kena ganti, engine oil leaking, tyre botak. Aku pegi tanya mechanic Mat saleh ni ... dia expect around $1000!! or maybe more depending on the how bad is the leaking. Itu aku boleh terima, yg aku tak boleh terima tu tayar sikit punya elok dia kata botak ... kalau kat Mesia ti aku budget boleh pakai paling kurang setahun lagi (everyday KL-Shah Alam). pening kepala aku ... nasib baik aku terpikir nak tanya member ... dia kata try jumpa satu Lebanese mechanic ni ... so aku pergi ngan member aku ni .... sampai situ aku kena marah ngan mechanic tu!!! apesal tak terus jumpa dia utk dapatkan the Pink slip? (after inspection approved akan dapat pink slip). DIa kata dia boleh tolong!!! aku kata aku tak tahu .... membebel dia sebab dia kata kereta 13 tahun memanglah leaking ... exhaust ngan absorber mmg kena gantilah. So dia kata Wednesday dia akan datang rumah aku repair mana yg patut. So sepanjang weekend kereta tak berjalan ... sebab takut kena tahan polis & RTA (macam JPJ). Wednesday dia datang repair ... dah petang baru dia datang.... sambung thursday ... tengahari tu baru siap ... kena gak aku $600, itupun sebab barang 2nd hand. lepas repair pegi inspection ... alhamdulillah lepas, cuma kena beli tayar baru ... sakitnya hati. Lepas tu barulah lega.

Makan belanja besar gak sebab insurance $562, repair $600, REGO $247, inspection $29, tayar $89. kopak aku ...... tapi lahmadulillah semuanya dah ok. So minggu ni weekends dah ok boleh bawak kereta jenjalan sini. Orait nak chow dulu ....

0 Comments:

Post a Comment

<< Home