Wednesday, December 14, 2005

Snobbish and Arrogant!!!!

Pelik!!! after the anglo european started the riot now the police turn the table on the ARABS. Apa ni! Memanglah riot berpunca dari rasa tak puas hati orang puteh (european termasuk CROATIAN!!!)terhadap Lebanese yang terkumpul sekian lama, tapi siapa yang memulakan riot ni? itu satu persoalan asas yang perlu di jawab. Pada hari di mana riot berlaku, hari Ahad lepas hanya beberapa tangkapan dilakukan terhadap org puteh, tetapi sehingga sekarang bilangan Arab yang ditangkap lebih ramai dan cara tangkapan di buat juga berbeza. Di kaca2 TV dipaparkan bagaimana ganas dan teruknya orang arab di belasah dan dikejar pada hari Ahad, tetapi pada hari2 berikutnya berita lebih menunjukkan keganasan dan cubaaan memburuk-burukkan Lebs. Polis pulak seperti bias against the Arabs .... aku pun mungkin biased tapi ini cuma pandangan berdasarkan pemerhatian aku daripada berita di kaca TV dan media massa tempatan. Memang tak di nafikan Lebs ni dah jadi macam rakyat kelas dua macam african-american di layan di America. ada article yang mengupas permasalahan golongan Lebs ni di akhbar The Australian. Sekali difikirkan saling tak tumpah macam apa yang berlaku terhadap kaum India di Malaysia. Mereka semakin ketinggalan dari pelbagai aspek sosio ekonomi dan juga siasah. Sebagai jalan penyelesaian mereka mula menganggotai gans & cult. bukan semua tetapi sebahagiannya cenderung ke arah yang sama. Entahlah, peristiwa ni membuatkan aku tawar hati untuk terus tinggal lebih lama di Australia, benarlah pepatah melayu "Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik di negeri sendiri". Tapi entahlah, mungkin emas yang dikumpul dinegeri orang dapat digunakan untuk membina benteng menahan hujan batu? Siapa tahu?
Memang ada yang mengatakan tak adil mengatakan sesuatu itu sebagai racism jika sesuatu kaum semakin ketinggalan ... tapi adakah mereka mempunyai pilihan lain? Kalau peluang yang diberikan tidak seimbang dan tak setara, bolehkah mereka bersaing? golongan yang dikalangan cream of the cream mungkin boleh, tetapi bagaimana golongan yang di golongkan sebagai average dan below average? keseimbangan ini lah yang perlu dijaga dan dititikberatkan bagi menjamin kesaksamaan dan kestabilan.

3 Comments:

At 8:34 am, Anonymous Anonymous said...

Yea they deserve it

 
At 1:17 am, Blogger Led said...

Top Notch!

 
At 5:05 pm, Anonymous Anonymous said...

Muslem attacks on white Australians in cronulla. Thoughts?     (2884 views)Whites fighting back in Australia     (2364 views)Revolution In Cronulla     (1531 views)Tookie is Gone!     (1097 views)Pic thread!     (1067 views)A random fact about yourself.     (978 views)A Formal Apology To Muaddib and Muaddib's Supporters     (936 views)Hundreds of Lebs riot on Sydney streets.     (734 views)betrayal on the beach     (697 views)Duke Webradio & Stormfront Town Hall May 9th     (677 views)

 

Post a Comment

<< Home